
Już jutro rusza rywalizacja podczas kolejnego wyścigu Kia LOTOS Cup 2010. Tegoroczny sezon to prawdziwe zwiedzanie Europy. Tym razem IV runda odbywa się w Słowacji. Około 40 km od Bratysławy, w Orechová Potôň, otwarty został w tym roku nowoczesny tor wyścigowy.
Już jutro rusza rywalizacja podczas kolejnego wyścigu Kia LOTOS Cup 2010. Tegoroczny sezon to prawdziwe zwiedzanie Europy. Tym razem IV runda odbywa się w Słowacji. Około 40 km od Bratysławy, w Orechová Potôň, otwarty został w tym roku nowoczesny tor wyścigowy.
Slovakiaring – tak oficjalnie nazywa się obiekt – jest dla zawodników swojego rodzaju zagadką. A IV Runda KLC odbywać się będzie w ramach dwudniowych zawodów Prix of Slovakia – FIA Central European Zone Trophy. Tor ma wszystkie konieczne międzynarodowe certyfikaty, szczególnie zaś wyróżnia się dbałością o bezpieczeństwo. Warto na chwilę zatrzymać się przy konfiguracji toru. Jego projektant, Hans Roth z Austrii, zbudował obiekt bazujący na dwóch pierścieniach (jeden wewnątrz drugiego). Łączniki pomiędzy nimi pozwalają na stworzenie aż sześciu różnych konfiguracji przejazdu (zobacz tor).
Wyścigi Kia LOTOS Cup będą się odbywać na najdłuższej pętli o długości 5922 m. Prosta startowa ma długość 900 m i szerokość 20 m. Szerokość toru na pozostałym dystansie wynosi 12 metrów. Warunki do ścigania są wprost idealne. Zawody odbywać się będą na najdłuższej pętli, dlatego też wyjątkowo tylko tym razem oba wyścigi IV rundy będą miały dystans 10, a nie jak zwykle 12 okrążeń. Jednak liczba kilometrów do przejechania przez zawodników będzie zbliżona do pozostałych rund cyklu. Pozostałe zasady są bez zmian.
Wprawdzie czołówka klasyfikacji tegorocznego KLC wydaje się być ustalona, ale wiadomo, że w sporcie nie ma pewniaków. Może właśnie start na Slovakiaringu będzie dla wielu kierowców okazją do frontalnego ataku. Czy na nowym torze potrzebna jest nowa taktyka? Kamil Raczkowski jest liderem po półmetku i chce obronić swoją pozycję.
- Na pewno będzie bardzo ciekawie. Jak zawsze, kiedy wchodzi się na nowy obiekt. Słowackiego toru nie miałem jeszcze okazji widzieć z bliska - znam tylko jego konfigurację z rysunków. Wygląda na to, że jest szybki - na zakrętach także, ale tak naprawdę wszystko sprawdzimy dopiero na miejscu, po pierwszych treningach. Jedno jest pewne: na czasówce konieczna będzie maksymalna koncentracja, bo okrążenia są długie. Jak zwykle dam z siebie wszystko, co potrafię, ale naprawdę: na nieznanym obiekcie może być wiele niespodzianek.
Piotr Materzyński od początku sezonu walczy o czołowe miejsca. Czy nowy tor to szansa na przemeblowanie klasyfikacji?
- Chyba nikt nie zna tego obiektu i dla wszystkich Slovakiaring będzie zagadką, wielką niewiadomą. Widziałem tylko rysunek toru, wiem, że jest szeroki, ale sądzę, że jednak technicznie trudny. Wszystko zweryfikują pierwsze treningi, a tak naprawdę - wyścigi. Szansa na dobre miejsce jest zawsze, a jak będzie - zobaczymy!
Jakub Chmiel depcze po piętach prowadzącym w klasyfikacji i - chyba jako jedyny - jest już po pierwszych jazdach na Slovakiaringu.
- To bardzo fajny tor: bardzo szybki, szeroki, zachęca do walki. W niektóre zakręty wchodzi się nawet na "piątce"! Jest dużo miejsca do wyprzedzania, ale są takie łuki, gdzie trzeba bardzo uważać, bo każdy drobny błąd może się skończyć dużą stratą. Jestem pewien, że będzie się dużo działo, nikt z czołówki "nie odpuści", więc niespodzianki są murowane!
Start pierwszego wyścigu – w sobotę 21 sierpnia o godzinie 15:00.
cee’d LOTOS Cup
Po sukcesie Pucharu Picanto LOTOS Cup, który powstał w roku 2006 i organizowany był do końca roku 2009, od sezonu 2008 firma Kia Motors Polska zaangażowała się w drugi pucharowy cykl wyścigowy w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski - cee'd LOTOS Cup. W Pucharze tym startuje około 20 samochodów. Udział biorą samochody Kia pro_cee'd o nadwoziu 3-drzwiowym, wyposażone w benzynowy silnik 2.0. Przygotowany samochód zawiera kompletne wyposażenie bezpieczeństwa, m.in. klatkę bezpieczeństwa, fotel sportowy z "uszami", pasy 6-cio punktowe oraz kierownicę sportową - m. in. firm Momo oraz Schroth. Modyfikacjom poddane zostało zawieszenie (Bilstein, H&R) oraz inne niezbędne elementy. Samochody w sezonie 2010 ścigają się na 15 calowych oponach sportowych typu slick/wet.
Za każdą rundę zawodów pula nagród finansowych wynosi ok. 15.000 PLN, za cały sezon jest to ok. 100.000 PLN. W sezonie 2008 oraz 2009 odbyło się po 6 rund – na torach w Poznaniu, Czechach (Most oraz Brno), Słowacji (Piestany), Niemczech (Hockenheim) i Węgrzech (Hungaroring). W roku 2010 planowane jest zorganizowanie również 6 rund.
Terminarz pozostałych startów w sezonie 2010
Poznań 3-5 września
Brno (Czechy) 24-26 września
Wszystkie informacje dotyczące wyników poszczególnych wyścigów i rund, regulaminu, terminarza i innych spraw związanych z tegoroczną edycją Kia LOTOS Cup oraz fotografie z bieżącego sezonu oraz lat ubiegłych, są dostępne na stronie www.ceed-lotos-cup.pl
Grupa LOTOS wspiera kluby, organizacje i imprezy sportowe w całej Polsce. W obszarze sportów motorowych, poza zaangażowaniem w organizację markowych wyścigów samochodowych Kia LOTOS Cup, koncern wspiera zespół żużlowy LOTOS Gdańsk oraz zespoły rajdowe Dynamic World Rally Team oraz Subaru Poland Rally Team występujący w RSMP. Koncern jest ponadto sponsorem generalnym Polskiego Związku Narciarskiego, sponsorem tytularnym zespołu LOTOS Gdynia – wielokrotnego mistrza Polski w koszykówce żeńskiej, wicemistrza Euroligi i wicemistrza Ligi Światowej. Firma wspiera także klub lekkoatletyczny SKLA Sopot.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl