logo

Grupa LOTOS opublikowała Raport Roczny za 2010 r. Prezentuje on kompleksowo wyniki, podejście do zarządzania oraz plany w ekonomicznym, społecznym i środowiskowym wymiarze działalności koncernu.

Ogólne

Grupa LOTOS opublikowała Raport Roczny za 2010 r. Prezentuje on kompleksowo wyniki, podejście do zarządzania oraz plany w ekonomicznym, społecznym i środowiskowym wymiarze działalności koncernu.

Raport nosi tytuł „Dekada rozwoju”. Odnosi się on do dwóch horyzontów czasowych: historycznego – podsumowującego kamienie milowe rozwoju koncernu ostatnich lat oraz przyszłości – poprzez ukazanie priorytetów działalności po zakończeniu największego projektu inwestycyjnego w polskiej gospodarce, tj. Programu 10+.

– Przejrzysta komunikacja stanowi istotny czynnik przewagi konkurencyjnej koncernu. Buduje zaufanie do spółki, która jest otwarta na potrzeby informacyjne swojego otoczenia. Dzięki zmienionej formule raportowania dajemy wyraz odpowiedzialności w działalności biznesowej i społecznej, a także innowacyjności w poszukiwaniu nowych rozwiązań. Naszym celem jest dostarczenie maksimum wiedzy na temat firmy, przy jednoczesnym zastosowaniu uznanych na świecie, obiektywnych standardów sprawozdawczości. Jestem przekonany, że jest to działanie przyczyniające się do wzrostu wartości dla akcjonariuszy i inwestorów, co ma szczególne znaczenie wobec ponownego uwzględnienia akcji spółki w RESPECT Index na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych – powiedział Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy LOTOS S.A.

Ideą przewodnią Raportu jest odpowiedzialne dążenie do realizacji jasno określonych celów. Rok 2010 był ostatnim, w którym spółka realizowała Program 10+. Wszystkie działania koncernu były w tym okresie podporządkowane pomyślnemu zakończeniu inwestycji oraz przygotowaniu do optymalnego wykorzystania potencjału powstałego w wyniku jego realizacji. Koniec 2010 r. przyniósł także ogłoszenie nowej strategii biznesowej spółki na lata 2011–2015 wraz z kierunkami rozwoju do roku 2020. Raport stanowi podsumowanie wyników osiągniętych w tym przełomowym momencie.

Więcej niż tylko finanse

Raport Roczny 2010 jest już drugą publikacją koncernu stanowiącą wciąż rzadki w Polsce przykład publikacji integrującej obszar finansowy oraz pozafinansowy. Raport zawiera skonsolidowane sprawozdanie finansowe wraz z opinią biegłego rewidenta przygotowane zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej oraz skonsolidowane sprawozdanie pozafinansowe przygotowane zgodnie z Ramowymi wytycznymi raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju Global Reporting Initiative (wersja G3 GRI).

– Nowy sposób prezentowania wyników spółki spotkał się w 2010 roku z uznaniem jury konkursu na najlepsze raporty społeczne, organizowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, firmę doradczą PwC i CSR Consulting. Grupę LOTOS wyróżniono w nim za umiejętne włączenie społecznych i środowiskowych aspektów działalności do zintegrowanego raportowania. Od lat staramy się odwoływać do najlepszych praktyk w dziedzinie społecznej odpowiedzialności w Polsce i na świecie, także w zakresie komunikacji z interesariuszami. Jakość naszej komunikacji z inwestorami indywidualnymi i instytucjonalnymi doceniono, przyznając spółce pierwsze miejsce w kategorii „Relacje z inwestorami” w rankingu „Giełdowa Spółka Roku 2010”, który na zlecenie „Pulsu Biznesu” opracował instytut „Pentor” – podkreśliła Jowita Twardowska, dyrektor ds. komunikacji, administracji i CSR w Grupie LOTOS S.A.

Narzędzia dla Internautów

W Raporcie Rocznym 2010 zastosowano wiele rozwiązań zwiększających jego dostępność wszystkim grupom odbiorców. Wśród nich należy wymienić:
• zapewnienie możliwości przyjaznego dla środowiska wydruku dowolnie skomponowanych przez czytelnika części publikacji,
• precyzyjny dostęp do konkretnych, interesujących odbiorcę treści,
• słowniki terminów ułatwiających odbiór specjalistycznych treści,
• możliwość prezentacji wybranych danych liczbowych w zestawieniach dogodnych dla czytelnika,
• integrację z informacjami zawartymi w serwisie internetowym spółki oraz raportami z poprzednich lat,
• zapewnienie możliwości zgłaszania przez czytelników informacji zwrotnych lub szczegółowych pytań do spółki,
• zastosowanie licznych udogodnień dla osób niepełnosprawnych, starszych, niedowidzących, w tym czytnik stron internetowych umożliwiający odsłuchanie ich zawartości, narzędzie do zmiany kontrastu i powiększenia tekstu.

Kolejny e-raport

Raport Roczny 2010 „Dekada rozwoju” dostępny jest na stronie www.raportroczny.lotos.pl oraz w internetowym portalu Spółki. W trosce o środowisko naturalne Raport dostępny jest wyłącznie w wersji elektronicznej. To już trzeci e-raport Grupy LOTOS. Z roku na rok rośnie dostępność i liczba czytelników internetowego raportu rocznego spółki. Tylko od czasu ostatniej publikacji raportu, w czerwcu 2010 r., zapoznało się z nim ponad 12 tys. czytelników.

Nagrody i wyróżnienia

W 2006 r., Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych uhonorowało Grupę LOTOS nagrodą specjalną za najlepszy, publikowany w tradycyjnej, „papierowej” formie raport roczny. Wyróżnienie przyznano w ramach Konkursu "The Best Annual Report 2005” – pierwszy raport roczny wg Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR) i Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). W samym konkursie raport roczny LOTOS-u zajął drugie miejsce. Konkurs zorganizowały Instytut Rachunkowości i Podatków wraz z Gazetą Giełdy Parkiet. Kapituła konkursu brała pod uwagę kryteria odnoszące się do pisemnego sprawozdania zarządu, zastosowania MSSF/MSR oraz użyteczności raportów. Ideą rywalizacji jest promowanie najlepszych sprawozdań przygotowanych w oparciu o nowe zasady rachunkowości, obowiązujące spółki giełdowe od 4 lat.

W 2007 r., w rankingu Gazety Prawnej, strona internetowa relacji inwestorskich Grupy LOTOS została uznana za najlepszą witrynę korporacyjną wśród największych spółek giełdowych indeksu WIG20. Poza otrzymaniem najwyżej oceny za jakość serwisu relacji inwestorskich, strona internetowa Grupy LOTOS dobrze wypadła także pod względem innowacyjności, wartości wizerunkowej i ergonomii.

Przez kolejne lata trzy lata, od 2008 r. koncern był także doceniany w konkursie na najlepsze raporty społeczne w Polsce, zorganizowanym przez PricewaterhouseCoopers, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i CSR Consulting. Ostatnio, w 2010 r. podczas IV edycji konkursu „Raporty Społeczne”, spółka otrzymała wyróżnienie za udane włączenie kwestii społecznych i ekologicznych do raportowania zintegrowanego w najnowszej tego typu publikacji „Zrównoważony rozwój w perspektywie 10+”.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i LOTOS Petrobaltic (prowadzi poszukiwania oraz wydobycie ropy naftowej i gazu na Morzu Bałtyckim) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec 2010 roku wyniosło 5010 osób. W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży LOTOSU wyniosły blisko 19,7 mld zł, co oznacza wzrost o ok. 37,5% w porównaniu z 2009 rokiem. W ww. czasie zysk z działalności operacyjnej koncernu uplasował się na poziomie ponad 763 mln zł i był większy o ok. 82% w stosunku do 2009 r. W cały 2010 r. LOTOS zarobił na czysto ponad 681 mln zł.

Dzięki efektywnej realizacji Programu 10+ przerób ropy naftowej w rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku wyniósł w 2010 r. 8,1 mln ton. Dla porównania w całym 2009 r. gdańska rafineria przerobiła ok. 5,5 mln ton surowca. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w minionym roku do 31,3%. To o 3,1 punktu procentowego więcej niż w 2009 r.

Poprzez spółki LOTOS Petrobaltic i LOTOS Norge koncern obecny jest również na polskim i norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze w zakresie eksploatacji złóż ropy naftowej. Dzięki przejęciu 100% udziałów w spółce Geonafta LOTOS zyskał również dostęp do lądowych złóż ropy naftowej, zlokalizowanych na terytorium Litwy. Zgodnie z zapisami strategii na lata 2011-2015 LOTOS planuje wydobywać 1,2 mln ton ropy naftowej rocznie do 2015 r.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel. 58 308 75 70, 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl