
Pierwsza od ponad 20 lat lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce dotarła na bocznicę LOTOS Kolej w Gdańsku. Spółka wykorzysta ją przede wszystkim do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych o masie wynoszącej 4 tysiące ton.
Pierwsza od ponad 20 lat lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce dotarła na bocznicę LOTOS Kolej w Gdańsku. Spółka wykorzysta ją przede wszystkim do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych o masie wynoszącej 4 tysiące ton.
Do tej pory Dragon jeździł u przewoźnika STK z Wrocławia w ramach tzw. eksploatacji nadzorowanej.
– Na tych samych zasadach lokomotywa będzie eksploatowana u nas do końca 2011 roku – wyjaśnia Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych LOTOS Kolej – Dla nas najważniejsze są parametry eksploatacyjno-techniczne tego pojazdu. Jeśli potwierdzą się one w praktyce i Dragon będzie w stanie efektywnie prowadzić ciężkie pociągi na długich trasach, to z pewnością będziemy zainteresowani włączeniem go do naszej floty.
Największym atutem lokomotywy jest możliwość obsługi pociągów o masie dochodzącej nawet do 4 tys. ton. Dla porównania nowoczesne lokomotywy czteroosiowe są w stanie uciągnąć składy o masie około 3,4 tys. ton (wersja elektryczna) i 2,6 tys. ton (wersja spalinowa).
LOTOS Kolej to jeden z najnowocześniejszych przewoźników kolejowych w Polsce. Spółka eksploatuje m.in. lokomotywy elektryczne i spalinowe platformy TRAXX. – Dostawę kolejnych pojazdów w wersji spalinowej zakończymy w połowie września tego roku – dodaje dyrektor Łosiński. Oprócz ww. lokomotyw we flocie LOTOS Kolej znajdują się jeszcze lokomotywy Siemens ES64F4 (typ BR189) oraz manewrowa Gravita 10BB produkcji VOITH Turbo, oczekująca na wydanie przez UTK świadectwa dopuszczenia do eksploatacji.
Lokomotywa elektryczna E6ACT Dragon jest pierwszą od ponad 20 lat lokomotywą elektryczną wyprodukowaną w Polsce. Jej konstrukcja została opracowana przez Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach przy współudziale EC Engineering oraz Instytutu Elektrotechniki. Sześcioosiowy pojazd przeznaczony jest do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Przy jego produkcji wykorzystano najnowsze, dostępne w branży kolejowej, technologie. Do tej pory Dragon został zaprezentowany m.in. w 2010 r. podczas targów Innotrans w Berlinie (to największa impreza kolejowa w Europie). Prototyp lokomotywy pokazano również na Międzynarodowych Targach Trako, które odbyły się w Gdańsku w 2009 r. Na obu imprezach lokomotywa zebrała pochlebne opinie ekspertów i cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród przedstawicieli przewoźników.
Podstawowe parametry techniczne lokomotywy E6ACT Dragon
Lokomotywa sześcioosiowa (układ osi Co’Co’)
długość 20,25 m
moc 5000 kW
masa własna 116 t
prędkość eksploatacyjna maks. 120 km/h
prędkość konstrukcyjna maks. 140 km/h
siła pociągowa maks. 375 kN
nacisk na oś 20 ton
LOTOS Kolej – spółka zależna Grupy LOTOS S.A. – należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju z ok. 7-procentowym udziałem w rynku. LOTOS Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi transportowe na terenie całego kraju. Wykonuje także usługi przewozowe dla innych klientów zarówno w komunikacji krajowej, jak również we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w ruchu międzynarodowym. LOTOS Kolej eksploatuje obecnie około 100 lokomotyw różnych typów. LOTOS Kolej należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych przez klientów.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl