Niektórzy utrzymują, że społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja na lata prosperity, w czasach kryzysu się jednak nie sprawdza. Czy zgadza się Pan z tą opinią?
Jeśli ktoś tak uważa, to znaczy, że nie rozumie do końca czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu i traktuje ją jako chwilową modę. W rzeczywistości CSR to filozofia zarządzania. To pakiet akceptowanych społecznie zasad, którymi firma decyduje się kierować w codziennej działalności biznesowej i przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Co więcej, uważam, że właśnie w trudnych czasach zasady społecznej odpowiedzialności biznesu przynoszą firmie największe korzyści. Dzięki naszej odpowiedzialnej praktyce działania stosowanej w czasach, kiedy sytuacja na rynku była bardzo dobra, dziś możemy się cieszyć zaufaniem pracowników, kontrahentów, klientów i akcjonariuszy. To zaufanie pozwala nam dobrze funkcjonować w czasach dekoniunktury. Społeczna odpowiedzialność jest dla nas zatem źródłem przewagi konkurencyjnej.
Co w takim razie konkretnie wdrożenie strategii CSR dało Grupie LOTOS?
Najważniejszą wartością, jaką przyniosło nam wdrożenie strategii CSR, są dobre relacje z kluczowymi dla naszej działalności grupami interesariuszy. Udało nam się wypracować model współpracy oparty na zaufaniu, zrozumieniu i akceptacji. To szczególnie ważne w trudnych czasach, kiedy jesteśmy zmuszeni podejmować niepopularne decyzje. Przykład stanowią wydarzenia tego roku, kiedy dzięki naszej filozofii działania, opartej na dialogu i otwartości, udało nam się uzyskać wsparcie pracowników dla realizacji wielu trudnych projektów w ramach pakietu antykryzysowego. Zaangażowanie ludzi we wdrażanie pakietu i ich gotowość do solidarnego ponoszenia kosztów dla dobra firmy, upewniły mnie, że wybraliśmy dobrą drogę.
A co jest kluczem do sukcesu? Co może Pan poradzić firmom rozważającym wprowadzenie strategii społecznej odpowiedzialności?
Najważniejsze jest przekonanie, że chce się to robić. Nie można tego traktować w kategoriach narzędzia poprawy wizerunku. Firma z przekonaniem musi przyjąć społeczną odpowiedzialność jako podstawę zarządzania biznesem. Wdrażanie strategii CSR to zawsze proces długofalowy i pracochłonny, dlatego najważniejsza jest determinacja i konsekwencja w działaniu. Dla nas było to szczególnym wyzwaniem, ponieważ musiało objąć swoim zasięgiem całą Grupę Kapitałową. Ale proces powiódł się, ponieważ jako pracownicy "kierujemy się wspólnymi wartościami. One stanowią podstawę naszego porozumienia i troski o dobro firmy i jej otoczenia. Społeczną odpowiedzialność biznesu trzeba czuć i rozumieć a jej zasadami kierować siew codziennej pracy. To nie moda na biznes ani chwyt reklamowy. To jakość i przejrzystość, która realizowana jest przez dobrą komunikację i otwartość.