logo

LOTOS stworzył w pierwszym półroczu 2013 r. mocne podstawy dla wdrożenia ambitnego programu rozwojowego – „Efektywność i Rozwój 2013-15”.

Finanse

LOTOS stworzył w pierwszym półroczu 2013 r. mocne podstawy dla wdrożenia ambitnego programu rozwojowego – „Efektywność i Rozwój 2013-15”.

Akceptacja przez Radę Nadzorczą na początku lipca tego roku programu „Efektywność i Rozwój 2013-15” rozpoczyna wdrażanie efektywnych zmian kapitałowych i biznesowych w Grupie LOTOS, które mają na celu wsparcie realizacji strategii, polegającej przede wszystkim na zdynamizowaniu rozwoju działalności poszukiwawczo-wydobywczej – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. 

Na uwagę zasługuje fakt, że w II kw. br. LOTOS poprawił płynność finansową i zmniejszył zadłużenie. Rok do  roku całkowite zadłużenie spółki zmniejszyło się o ponad 1 mld zł.

I półrocze 2013 r. LOTOS zakończył przychodami ze sprzedaży na poziomie blisko 13,3 mld zł, co stanowi spadek o 18% r./r. Powodem był m.in. niższy wolumen sprzedaży spowodowany planowanym postojem remontowym gdańskiej rafinerii oraz dalszy spadek krajowej konsumpcji  paliw.

10 maja br. LOTOS z powodzeniem zakończył ponad miesięczny postój remontowy. Bezpośredni koszt remontu wyniósł 92,1 mln zł. Większa część tych kosztów obniżyła wyniki II kw. Dodatkowo, za sprawą postoju, LOTOS odnotował niższą produkcję – odpowiednio o 29% kw./kw. w II kw. br. i o 17% r./r. w pierwszym półroczu br.

Postój remontowy był planowany i został przeprowadzany zgodnie z harmonogramem i w budżecie – podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes, dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A. – Wartością dodaną po jego realizacji jest przede wszystkim większa wydajność instalacji rafineryjnych, poprawa efektywności energetycznej oraz mniejszy wpływ na środowisko. 

Po postoju „Wiosna 2013” LOTOS planuje wydłużyć okresy międzyremontowe z 4 do 5 lat, co powinno mieć pozytywny efekt na wyniki finansowe spółki.  

Dodatkowo, jak podaje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, po pierwszym półroczu br., konsumpcja paliw płynnych w Polsce spadła o 6,9% r./r. (m.in. 3% benzyny, 8% olej napędowy), głównie za sprawą rozwoju „szarej strefy”, której udział w handlu dieslem POPIHN szacuje na 10-12% w okresie styczeń-czerwiec 2013. Dla porównania w I kw. br. POPIHN szacował rozmiary „szarej strefy” w obrocie ON na 9%. 

Ponadto otoczenie makroekonomiczne w II kw. br. było mniej sprzyjające niż w czasie pierwszych trzech miesięcy br. Modelowa marża rafineryjna spadała do poziomu 4,08 USD/bbl (-37,4% r./r. i 8,5 kw./kw.). Dyferencjał Brent/Ural wyniósł 0,73 USD (-65,5 r./r. i -58% kw./kw.).

Spadki marży i dyferencjału miały negatywny wpływ na wyniki operacyjne LOTOSU. Spółka zakończyła II kw. br. wynikiem operacyjnym i netto odpowiednio na poziomie -101 mln zł i -126 mln zł. Z kolei po pierwszym półroczu br. skonsolidowany EBIT LOTOSU wyniósł -126 mln zł a wynik netto -273 mln zł.

Efektywność i Rozwój 2013-15

W 2013 r. w zakresie upstreamu trwają m.in. prace związane z uruchomieniem komercyjnego wydobycia ze złoża B8 na Morzu Bałtyckim. Koncern planuje rozpocząć ciągłą produkcję w 2015 r. Złoże B8 posiada potencjał wydobywczy na poziomie 3,5 mln t ropy naftowej. Średnie roczne wydobycie szacuje się na 250 tys. ton.

Spółka LOTOS Petrobaltic kontynuuje również wydobycie ze złoża B3. Dzięki naprawie platformy bezzałogowej PG-1 koncern zakłada wzrost wydobycia ze złoża na poziomie 15 tys. ton rocznie do 2026 r. W sumie LOTOS planuje pozyskiwać ze złoża B3 ok. 100 tys. ton ropy rocznie.

Powołana do życia w kwietniu tego roku spółka celowa Baltic Gas pracuje nad zagospodarowaniem złóż gazowych B4 i B6. Oba złoża dysponują potencjałem wydobywczym na poziomie 4 mld m sześciennych. W ramach programu prac przygotowawczych na 2013 r. zaplanowano pozyskanie danych sejsmicznych oraz wybór koncepcji zagospodarowania złóż.

LOTOS Petrobaltic współpracuje również z PGNiG w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych na lądzie.

W segmencie rafineryjnym kluczowy dla rozwoju LOTOSU jest projekt petrochemiczny realizowany wspólnie z Grupą Azoty. Oba koncerny pracują aktualnie nad wstępnym studium wykonalności dla dwóch projektów inwestycyjnych. Pozytywne wyniki pozwolą na rozpoczęcie prac projektowych nad wybranym wariantem. Głównym odbiorcą produktów z nowych instalacji będzie Grupa Azoty.

Aby w pełni wykorzystać efekt realizacji Programu 10+ LOTOS planuje wybudować na terenie rafinerii gdańskiej tzw. instalację opóźnionego koksowania (DCU), która bezpośrednio wpłynie na wzrost efektywności przerobu surowca. Zgodnie z kalkulacjami uruchomienie instalacji DCU zwiększy marżę rafineryjną o dodatkowe ok. 2 dol./bbl.

Priorytetem zapisanym w strategii rozwoju na lata 2011–2015 jest koncentracja na działalności podstawowej, czyli poszukiwaniu i wydobyciu węglowodorów, pogłębionym przerobie ropy naftowej oraz handlu produktami. Celem wewnętrznej rekonstrukcji Grupy Kapitałowej LOTOS, w ramach programu „Efektywność i Rozwój 2013-15” jest zdynamizowanie realizacji strategii koncernu.

Na bazie aktywów 4 spółek (Grupy LOTOS S.A., LOTOS Czechowice, LOTOS Jasło i RC Ekoenergia) tworzone są dwa wyspecjalizowane ośrodki biznesowe – spółka infrastrukturalna i logistyczna. LOTOS Jasło działa jako LOTOS Infrastruktura. Spółka zajmuje się profesjonalną obsługą infrastruktury na terenie zakładów w Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. Natomiast powstała na Śląsku spółka logistyczna LOTOS Terminale zajmuje się profesjonalną działalnością związaną z magazynowaniem i dystrybucją paliw. Dysponuje ona bazami w Piotrkowie, Rypinie, Poznaniu, Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach.

25 czerwca br. Air BP (lotnicze ramię koncernu BP) przejęło 50 proc. udziałów w spółce LOTOS Tank. W wyniku transakcji na polskim rynku pojawił się nowy dostawca paliw lotniczych – spółka joint-venture LOTOS Air BP Polska. Firma prowadzi działalność na lotniskach w Gdańsku, Warszawie i Krakowie. LOTOS – Air BP Polska będzie korzystać z międzynarodowej bazy klientów i doświadczenia Air BP, a także znajomości rynku lokalnego przez LOTOS i jej możliwości w zakresie realizacji dostaw.


Rozwój projektów na Bałtyku

W II kw. 2013 r. spółka LOTOS Petrobaltic kontynuowała wydobycie ropy naftowej ze złoża B3. Spółka CalEnergy Resources Poland Sp. z o.o. została operatorem przy zagospodarowaniu złóż gazowych B4 i B6 i  przedstawiła program prac oraz budżet na br.

LOTOS Petrobaltic uzyskał również dwie nowe koncesje poszukiwawcze na obszarach Słupsk E i Słupsk W, zlokalizowane na M. Bałtyckim.

W II kw. br. na złożu Yme trwały prace przygotowawcze do usunięcia wadliwej platformy (tzw. MOPU). Jednocześnie prowadzono analizy w zakresie aktualizacji koncepcji zagospodarowania złoża przy wykorzystaniu innej niż usuwane MOPU instalacji produkcyjnej.

W II kw. 2013 r. litewskie spółki AB LOTOS Geonafta, UAB Genciu Nafta i UAB Manifoldas prowadziły wydobycie ropy naftowej ze złóż lądowych. W czerwcu 2013 zakończono wiercenie otworu produkcyjnego Kretinga-12. W zachodniej części koncesji Kłajpeda (UAB Manifoldas) realizowano badania sejsmiczne 2D.

Coraz więcej stacji LOTOS Optima

Po I połowie 2013 r. udział LOTOSU w rynku detalicznym paliw w Polsce wyniósł 8,3%, co było wynikiem lepszym o 0,3 pp. r./r. Wzrost udziału to efekt przede wszystkim rozwoju sieci stacji, który pozwolił na osiągnięcie dynamiki sprzedaży wyższej niż tempo spadku konsumpcji detalicznej w Polsce.

Kontynuując rozbudowę sieci dystrybucji, w II kw. br., LOTOS uruchomił 8 nowych stacji ekonomicznej marki LOTOS Optima (łącznie 121 obiektów na koniec lipca 2013). Placówki LOTOS Optima działają już we wszystkich województwach Polski. W porównaniu z II kw. 2012 r. LOTOS zwiększył liczbę stacji o 10,6%, pozostając jedną z najszybciej rozwijających się sieci stacji paliw w Polsce.

Biuro Komunikacji, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.58 308 87 31, 58 308 83 88, 58 308 83 55, e-mail: media@grupalotos.pl