PZL I-22 Iryda to nowy nabytek Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła. Prezentacja samolotu odbyła się 4 lipca na lotnisku w Mielcu. Model przekazany fundacji przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych po nadchodzącym remoncie ma wznieść się w powietrze po kilkunastoletniej przerwie. To kolejny samolot, którym zaopiekuje się fundacja przy wsparciu spółki LOTOS-Air BP Polska.
Iryda ma przypominać o niezwykle ważnym projekcie polskiego lotnictwa. To odrzutowy samolot szkolno-bojowy, który w miniony weekend zaprezentowała Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła w swojej siedzibie. Sprowadzona Iryda ma prezentować się w ramach Latającego Muzeum, które fundacja przy współpracy z Agencją Rozwoju Regionalnego MARR S.A. w Mielcu chce stworzyć na terenie miasta. Spółka LOTOS-Air BP Polska również wspiera działania fundacji i od 2015 roku działa przy rozbudowie kolekcji samolotów zaprojektowanych i wyprodukowanych w Polsce.
– W LOTOS-Air BP wspieramy wydarzenia, które mają na celu przede wszystkim szerzenie wiedzy i prezentację bogatej historii polskich osiągnięć w produkcji i konstrukcji statków powietrznych. Po 6 latach współpracy jesteśmy dumni, że fundacja konsekwentnie się rozwija. Zaprezentowanie Irydy na niebie będzie hołdem dla polskich inżynierów, którzy pracowali przy tym projekcie – mówi Izabela Brzeska, kierownik sprzedaży ds. general aviation w LOTOS-Air BP Polska.
Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła chce przeprowadzić remont maszyny, aby w przyszłości mogła znowu latać.
– Jestem wzruszony i wierzę, że Iryda poleci. Chciałbym zobaczyć ją jeszcze na niebie. Program Iryda był największym projektem w historii lotniczej w Polsce – opowiada Marek Potapowicz, główny konstruktor projektu Iryda w fabryce w Mielcu.
W hangarze fundacji na mieleckim lotnisku będą stacjonować również inne samoloty fundacji jak; Antonov An-2 i dwie legendarne Iskry o numerach taktycznych 1214 i 1402. Jedną z nich można było podziwiać w niedzielne popołudnie w locie. Fundacja pracuje także nad ściągnięciem kolejnych samolotów do Mielca, jak Bies czy Orlik.
– W planach mamy również kontynuowanie tradycji biało-czerwonych Iskier. Te samoloty w przyszłym roku kończą służbę w polskiej armii, a my negocjujemy to, żeby wylądowały na lotnisku w Mielcu – mówi Piotr Maciejewski, prezes Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła.
***
Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła powstała w 2014 roku dzięki inicjatywie pasjonatów lotnictwa: Piotra Maciejewskiego i Jakuba Kubickiego – pilotów samolotowych i szybowcowych. Za główny cel stawia sobie propagowanie polskiego lotnictwa oraz polskiej myśli techniki lotniczej. Ambicją założycieli jest stworzenie największego w Polsce Latającego Muzeum historycznych samolotów zaprojektowanych i wyprodukowanych w Polsce.
LOTOS-Air BP Polska to spółka joint venture Grupy LOTOS, czołowego polskiego producenta paliwa lotniczego Jet A-1, oraz spółki Air BP, jednego z największych globalnych dostawców paliw lotniczych w ponad 700 lokalizacjach na świecie. LOTOS – Air BP dzięki wykwalifikowanemu personelowi, a także nowoczesnym rozwiązaniom technicznym, wspiera klientów oraz zapewnia im paliwa lotnicze na pięciu lotniskach w kraju. Wszystko po to, aby zaplanowane loty przebiegały bezpiecznie i bez zakłóceń.