logo

Poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej na Morzu Bałtyckim, Północnym i Norweskim; zwiększenie stopnia wielkości i głębokości przerobu rafinerii w Gdańsku oraz dalszy dynamiczny rozwój sprzedaży produktównaftowych. To główne założenia opublikowanej właśnie zaktualizowanej strategii Grupy LOTOS do 2012 roku.

Działalność wydobywcza

Poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej na Morzu Bałtyckim, Północnym i Norweskim; zwiększenie stopnia wielkości i głębokości przerobu rafinerii w Gdańsku oraz dalszy dynamiczny rozwój sprzedaży produktównaftowych. To główne założenia opublikowanej właśnie zaktualizowanej strategii Grupy LOTOS do 2012 roku.

Zaktualizowaną strategię 14 czerwca br. zatwierdziła rada nadzorcza koncernu.

- Pełna akceptacja rady nadzorczej dla ambitnego ale realistycznego programu zbudowanego w oparciu o konkretne i jasne kierunki rozwoju spółki, to efekt ponad 6 miesięcy prac kadry kierowniczej i wielu zaangażowanych pracowników koncernu - podsumowuje Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS SA. - Funkcjonowanie w rejonie Trójmiasta, w bezpośrednim sąsiedztwie geograficznym infrastruktury związanej z obrotem i przerobem ropy naftowej daje szansę wykreowania tego rejonu, jako centrum naftowego w obszarze Morza Bałtyckiego, jednocześnie zwiększając możliwości Grupy LOTOS do wchodzenia w korzystne alianse strategiczne.

Zaktualizowana strategia Grupy LOTOS przewiduje, że w kolejnych latach działalność koncernu poza dokończeniem realizacji ogromnego zadania inwestycyjnego, jakim jest „Program 10+”, a także umocnieniem pozycji działalności handlowej koncentrować się będzie na segmencie poszukiwawczo-wydobywczym ropy naftowej.

Nakłady na realizację projektów i przedsięwzięć w tym segmencie szacuje się w wysokości 5,1 mld zł. Stopa zwrotu z kapitału zaangażowanego ROCE tych inwestycji będzie większa od 15%. Na etapie realizacji konkretnych projektów spółka korzystać będzie z finansowania zewnętrznego przy założeniu, że w żadnym okresie relacja długu netto do kapitałów własnych koncernu nie powinna przekroczyć 0,8. Ocena efektywności funkcjonowania Grupy LOTOS opierać się będzie na analizie wskaźnika marży EBITDA (bez akcyzy) oraz stopy zwrotu z kapitału zaangażowanego, których wysokość w 2012 r. winna wynosić odpowiednio nie mniej niż 9% i 12%. Wypłaty dywidendy podporządkowane zostaną optymalizacji struktury finansowania koncernu. W okresie realizacji głównych programów strategicznych (do zakończenia realizacji „Programu 10+”) wypłaty dywidendy nie będą przekraczać 10% zysku netto. Po ich realizacji intencją zarządu spółki jest wzrost dywidendy do poziomu 30% zysku netto. W efekcie realizacji zaplanowanych inwestycji nakłady mogą osiągnąć poziom ok. 12,9 mld zł, włącznie z tymi, które zostały już poniesione w latach 2006-2007 (1,9 mld zł).

Poszukiwania i wydobycie ropy naftowej – najważniejszy kierunek

LOTOS zamierza rozwijać wydobycie na Morzu Bałtyckim nie tylko w obszarze polskiej strefy ekonomicznej. Koncern planuje również inwestycje na terytorium norweskiego szelfu kontynentalnego. Dodatkowo Grupa LOTOS będzie monitorować inne interesujące obszary, gdzie możliwe będzie pozyskanie dostępu do atrakcyjnych zasobów ropy, ze szczególnym uwzględnieniem regionu Morza Kaspijskiego.

Priorytetem spółki LOTOS E&P Norge AS – utworzonej we wrześniu ubr. i kierowanej przez Henrika Carlsena, wieloletniego menadżera koncernu Statoil – jest uzyskiwanie dostępu do wydobycia surowca. Firma będzie realizować to zadanie poprzez efektywne uczestnictwo w przetargach na dostęp do pól naftowych zlokalizowanych na terytorium norweskiego szelfu kontynentalnego. Spółka norweska poprzez swoich fachowców będzie również wspierać rozwój działalności segmentu na Morzu Bałtyckim, co jest niezwykle istotne w kontekście podjęcia szerokiego programu poszukiwań surowca na Bałtyku oraz zwiększenia produkcji ze złóż eksploatowanych dotychczas przez Petrobaltic. Zgodnie z zapisami aktualnej strategii całkowita produkcja segmentu poszukiwawczo-wydobywczego osiągnie w 2012 r. poziom min. 10% zwiększonego przerobu Grupy LOTOS, osiągniętego po realizacji „Programu 10+”. Do 2015 r. wskaźnik ten ma wzrosnąć powyżej 20%, zachowując w następnych latach tendencję wzrostową. Szacunkowe nakłady związane z realizacją przedstawionych celów mogą osiągnąć w latach 2008-2012 poziom 5,1 mld zł.

Petrobaltic stanie się odrębnym centrum rozwoju tej działalności w grupie kapitałowej LOTOS. Oznacza to również odrębność w zakresie finansowania, gdzie jako dźwignia wykorzystane zostaną m.in. istniejące aktywa i koncesje Petrobaltiku. Jednocześnie zakłada się możliwość podjęcia współpracy z partnerami strategicznymi przy realizacji przedsięwzięć z zakresu poszukiwań i wydobycia.

Otwarci na rynek

W obszarze handlu działania grupy kapitałowej LOTOS koncentrują się na maksymalizacji efektu ekonomicznego poprzez elastyczne sterowanie strumieniem produktowym i dalsze umacnianie pozycji rynkowej. W perspektywie 2012 r. działania te będą ukierunkowane na wzrost sprzedaży paliw, produktów pozapaliwowych oraz realizację projektów rozwojowych i poprawę efektywności sieci stacji. Działania te będą wspierane przez odpowiednie dostosowanie i optymalizację aktywów logistycznych oraz optymalizację łańcucha dostaw.

Najistotniejsze elementy zaktualizowanej strategii w obszarze działalności handlowej zakładają osiągnięcie do 2012 r. m.in. 40% udziału w rynku paliwa lotniczego w Polsce (23,8% w 2007 r.), 30% udziału w krajowym rynku paliw ogółem (24,7% w I kw. 2008 r.) oraz utrzymanie pozycji lidera na polskim rynku środków smarnych i asfaltów. W segmencie sprzedaży detalicznej paliw LOTOS planuje uzyskać 10% udział w 2012 r. (ok. 6% w 2007 r.). Rozwój sieci stacji koncernu prowadzony będzie poprzez elastyczne wykorzystanie pojawiających się na rynku szans, uwzględniających rozwój zarówno organiczny, jak i nieorganiczny. Po wejściu w segment stacji autostradowych i automatycznych, do 2012 r., LOTOS zakłada uzyskanie 20% udziału w sprzedaży paliw na autostradach, po zakończeniu głównej części programu związanego z ich budową. W aspekcie produktów olejowych i asfaltów zakłada się umocnienie pozycji lidera rynkowego i wzrost sprzedaży.

Dwa etapy „Programu 10+”

W obszarze operacyjny zaktualizowana strategia LOTOSU skupia się przede wszystkim na realizacji „Programu 10+”. Pierwszy etap realizacji programu zakłada głównie wzrost zdolności przerobowych gdańskiej rafinerii z obecnych 6 do 10,5 mln ton rocznie. Wybudowane w tej fazie projektu inwestycyjnego instalacje pozwolą również na zwiększenie głębokości przerobu surowca. W drugim etapie „Programu 10+”, po 2012 r., planowana jest budowa instalacji zgazowania pozostałości asfaltenowej z instalacji odasfaltowania. W wyniku procesu zgazowania gdańskie przedsiębiorstwo zyska nadwyżkę wodoru oraz mediów energetycznych niezbędnych dla funkcjonowania rafinerii.

Dzięki realizacji „Programu 10+” Grupa LOTOS będzie w stanie wprowadzić na rynek znacznie więcej wysokiej jakości odsiarczonych produktów pochodzących z własnego przerobu ropy. Zgodnie z planami produkcja oleju napędowego wzrośnie o ok. 3 mln ton rocznie, benzyn surowych o ok. 1 mln ton rocznie, a produktów ciężkich, m.in. takich jak asfalt, o ok. 500 tys. ton rocznie. Dodatkowymi, wymiernymi efektami realizacji „Programu 10+” będzie ograniczenie do minimum produkcji ciężkiego, zasiarczonego oleju opałowego i bunkrowego; stworzona zostanie możliwość prowadzenia remontów niektórych instalacji poza cyklem remontów postojowych, co zapewni nieprzerwany proces przerobu ropy; zwiększona zostanie baza magazynowa paliw oraz powstanie infrastruktura logistyczna umożliwiająca wysyłkę drogą morską dużych partii produktów naftowych. Ponadto rafineria w Gdańsku zyska możliwość równoległego przerabiania różnych gatunków ropy, co znacznie przyczyni się do wzmocnienia jej pozycji w rankingu konkurencyjności rafinerii europejskich. Przewidywane nakłady na realizację pierwszego etapu „Programu 10+” w latach 2006- 2010 wyniosą ok. 5,2 mld zł.

Podstawowym warunkiem realizacji nowych projektów będzie ich zgodność z założonymi w strategii parametrami ekonomicznymi. Zintegrowany system zarządzania ryzykiem, jak i rozwojem oraz ekspansją stworzy dla akcjonariuszy gwarancję bezpiecznego rozwoju koncernu.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl