logo

W drugiej połowie lutego, w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS planowane jest posadowienie na fundamentach czterech kolumn instalacji destylacji atmosferycznej i próżniowej (CDU/VDU).

Działalność wydobywcza

W drugiej połowie lutego, w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS planowane jest posadowienie na fundamentach czterech kolumn instalacji destylacji atmosferycznej i próżniowej (CDU/VDU).

– Rozpoczynamy realizację montażu istotnych elementów podstawowej instalacji Programu 10+: CDU/VDU. Zbudowanie i uruchomienie drugiej instalacji destylacji ropy w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. spowoduje, że na okres planowanych postojów remontowych nie będzie konieczności całkowitego zatrzymywania przerobu ropy w rafinerii – powiedział Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii w Grupie LOTOS S.A. Rozruch technologiczny nowej instalacji destylacji ropy rozpocznie się w październiku 2009 r.

Na początku bm. do nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS dotarły z Niemiec cztery kolumny o łącznej wadze 542 t; najdłuższa z nich mierzy 68 m. Plan robót obejmuje: operację rozładunku barek na rafineryjnym nabrzeżu Martwej Wisły, transport drogami po terenie rafinerii na plac budowy oraz podnoszenie i posadowienie wspomnianych kolumn na fundamentach w obrębie instalacji CDU/VDU.

Z nabrzeża cztery kolumny zostaną przetransportowane w pobliże instalacji, gdzie znajduje się 16-metrowej wysokości estakada rurociągów produktowych, oddzielająca miejsce podnoszenia od placu budowy instalacji. Z tego miejsca, kolumny będą podnoszone (jedna po drugiej) przez dwa żurawie: główny (z maksymalną długością masztu dochodzącą do 90 m) i pomocniczy. Po przeniesieniu każdej z kolumn ponad estakadą, żuraw główny przejedzie z zawieszoną pionowo kolumną do miejsca posadowienia na fundament; najdłuższy odcinek przejazdu wynosi ok. 50 m.

Zgodnie z planem, w czasie operacji podnoszenia i posadowienia kolumn, na placach budów instalacji destylacji (CDU/VDU) oraz instalacji łagodnego hydrokrakingu (MHC) zostaną wstrzymane inne prace budowlane.

Prace zaplanowano pomiędzy 16 a 25 lutego br. Realizacja prac uzależniona jest od warunków pogodowych, a zwłaszcza od siły i kierunku wiatru. Maksymalna prędkość wiatru przy podnoszeniu nie powinna przekraczać 7~10 m/s.

W operacji montażu biorą udział firmy: Lurgi (dostawa kolumn, koordynacja całej operacji), Wagenborg (transport), Polimex-Mostostal/Naftoremont (mocowanie i pionowanie na fundamentach) oraz Sarens (żurawie: podnoszenie i posadowienie).

W maju br. przewidywany jest transport do rafinerii (statkiem i barkami) a następnie transport wewnętrzny i posadowienie na fundamentach czterech reaktorów instalacji hydrokrakingu (MHC). Będzie to największa operacja budowlano-montażowa w historii rafinerii, ponieważ najcięższy z reaktorów waży ok. 1300 ton.

W ramach realizowanego w gdańskiej rafinerii Programu 10+ powstaje szereg nowych, zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobu ropy naftowej o 75%: z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton rocznie. Po rozbudowie, konfiguracja gdańskiej rafinerii będzie oparta na zaawansowanych technologiach, zapewniających wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujących wpływ rafinerii na środowisko. Program 10+ realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami inżynieryjnymi, takimi jak m.in. Shell, Technip, Uhde, Fluor czy Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających wymagania jakościowe obowiązujące w UE. Pierwsze instalacje wybudowane w ramach Programu 10+ zostaną uruchomione już późną wiosną tego roku.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl