logo

25 lutego br., w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS, z powodzeniem zakończyła się operacja transportu i posadowienia na fundamentach podstawowych aparatów – kolumn instalacji destylacji atmosferycznej i próżniowej (CDU/VDU). Tym samym Program 10+ zgodnie z planem osiągnął 64% zaawansowania realizacji.

Działalność wydobywcza

25 lutego br., w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS, z powodzeniem zakończyła się operacja transportu i posadowienia na fundamentach podstawowych aparatów – kolumn instalacji destylacji atmosferycznej i próżniowej (CDU/VDU). Tym samym Program 10+ zgodnie z planem osiągnął 64% zaawansowania realizacji.

Luty 2009. Operacja transportu, posadowienia i montażu kolumn CDU/VDU.

Zbudowanie i uruchomienie drugiej instalacji destylacji ropy w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. spowoduje, że na okres planowanych remontów postojowych nie będzie konieczne całkowite zatrzymanie przerobu ropy w rafinerii. Rozruch technologiczny nowej instalacji destylacji ropy rozpocznie się w październiku 2009r.

– Zakończona z powodzeniem operacja montażu czterech kolumn instalacji CDU/VDU to ważny moment zbliżający nas do pełnej realizacji Programu 10+ – powiedział Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii Grupy LOTOS – Skomplikowana operacja transportu oraz posadowienie aparatów przebiegły bezpiecznie i zgodnie z planem.

Luty 2009. Operacja transportu, posadowienia i montażu kolumn CDU/VDU.

Warto przypomnieć, że na początku lutego do nabrzeża gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS dotarły z Niemiec cztery kolumny o łącznej wadze 542t; najwyższa z nich mierzy 68 m. Plan robót objął: operację rozładunku barek na rafineryjnym nabrzeżu Martwej Wisły, transport drogami po terenie rafinerii na plac budowy oraz podnoszenie i posadowienie wspomnianych kolumn na fundamentach w obrębie instalacji CDU/VDU.

Z nabrzeża cztery kolumny zostały przetransportowane w pobliże instalacji. Z tego miejsca, kolumny były podnoszone (jedna po drugiej) przez dwa żurawie: główny (z maksymalną długością masztu dochodzącą do 90 m) i pomocniczy. Wszystkie prace zaplanowane pomiędzy 16 a 25 lutego br. udało się zrealizować o jeden dzień szybciej pomimo tego, że realizacja prac uzależniona była od warunków pogodowych.

W operacji montażu wzięły udział firmy: Lurgi (dostawa kolumn, koordynacja całej operacji), Wagenborg (transport), Polimex-Mostostal/Naftoremont (mocowanie i pionowanie na fundamentach) oraz Sarens (żurawie: podnoszenie i posadowienie).

W maju br. przewidywany jest transport do rafinerii (statkiem i barkami) a następnie transport wewnętrzny i posadowienie na fundamentach czterech reaktorów instalacji hydrokrakingu (MHC). Będzie to największa operacja budowlano-montażowa w historii rafinerii, ponieważ najcięższy z reaktorów waży ok. 1300 ton.

W ramach realizowanego w gdańskiej rafinerii Programu 10+ powstaje szereg nowych, zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobu ropy naftowej o 75%: z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton rocznie. Po rozbudowie, konfiguracja gdańskiej rafinerii będzie oparta na zaawansowanych technologiach, zapewniających wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujących wpływ rafinerii na środowisko. Program 10+ realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami inżynieryjnymi, takimi jak m.in. Shell, Technip, Uhde, Fluor czy Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających wymagania jakościowe obowiązujące w UE. Pierwsze instalacje wybudowane w ramach Programu 10+ zostaną uruchomione już późną wiosną tego roku.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl