logo

Pod koniec sierpnia br. Grupa LOTOS S.A. zakończyła budowę nowego rurociągu przesyłowego. 10 km stalowa nitka połączyła gdańską rafinerię z Naftoportem. To kolejna inwestycja zakończona w terminie i zgodnie z budżetem Programu 10+.

Działalność wydobywcza

Pod koniec sierpnia br. Grupa LOTOS S.A. zakończyła budowę nowego rurociągu przesyłowego. 10 km stalowa nitka połączyła gdańską rafinerię z Naftoportem. To kolejna inwestycja zakończona w terminie i zgodnie z budżetem Programu 10+.

– Budowa rurociągu zakończyła się zgodnie z planem. Realizacja Programu 10+ oznacza, że już w najbliższych latach można spodziewać się wzrostu obrotu produktami ropopochodnymi drogą morską poprzez terminal paliwowy w Porcie Północnym – powiedział Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii Grupy LOTOS S.A. – Projektowa zdolność przesyłowa nowego rurociągu wynosi 9 milionów ton surowej benzyny rocznie.

Prace budowlane, które trwały od wiosny 2008 r. prowadziła firma P.R.I. „POL-AQUA” S.A. Objęły one wykonanie 10 km rurociągu do transportu benzyny surowej pomiędzy rafinerią Grupy LOTOS S.A. a Portem Północnym, w tym wykonanie metodą przewiertu horyzontalnego 255 m  rurociągu biegnącego pod rzeką Martwa Wisła,. Ponadto w ramach realizowanego kontraktu  wymieniono 2,2 km odcinek stalowego rurociągu oleju opałowego. Wykonawca ogromną wagę przykładał do jakości realizacji zadania. W trakcie wykonywania prac, wskaźnik spełnienia wymogów bezpieczeństwa pracy i ochrony środowiska utrzymywał się na stałym poziomie 97-99% Rurociągi zostały wykonane z rur stalowych łączonych metodą spawania, zabezpieczonych przed korozją i rozszczelnieniem. Dodatkowo cała infrastruktura wyposażona została w system sterowania i monitoringu.

Jesienią 2007 r. Wojewoda Pomorski wydał zgodę na budowę przewiertu pod Martwą Wisłą. Specjaliści ocenili wówczas, że budowa i użytkowanie nowego rurociągu w zasadniczy sposób nie zmienią oddziaływania rafinerii na rezerwaty, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu oraz obszary NATURA 2000. Długie na 255 m przejście rurociągu, umieszczonego 5 m pod rzeką, zostało wykonane w nowoczesnej, przyjaznej środowisku i bezwykopowej technologii horyzontalnego przewiertu sterowanego (ang. Horizontal Directive Drilling). Zastosowane rozwiązania i technologie spełniają wymagania najlepszej dostępnej techniki (BAT – Best Available Technology) w zakresie emisji i zużycia mediów.

W ramach realizowanego Programu 10+ (wartość nakładów inwestycyjnych przekracza 1,4 mld euro) na terenie rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku powstaje szereg nowych, zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobu ropy naftowej o 75% (z poziomu 6 do 10,5 mln ton rocznie). Po rozbudowie, konfiguracja gdańskiej rafinerii będzie oparta na zaawansowanych technologiach, zapewniających wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujących wpływ rafinerii na środowisko. Program 10+ realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami inżynieryjnymi, takimi jak m.in. Shell, Technip, KTI, Fluor czy Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających surowe wymagania jakościowe obowiązujące w UE. Pierwsza instalacja HDS, wybudowana w ramach Programu 10+, została oddana już do użytku. Na koniec lipca br. stan realizacji Programu 10+ osiągnął poziom 85%.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl