logo

Na terenie gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS trwa zaawansowana budowa instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (ROSE), Zakończenie budowy planowane jest na koniec listopada 2010 r. Jest to instalacja produkcyjna która zakończy realizację Programu 10+.

Działalność wydobywcza

Na terenie gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS trwa zaawansowana budowa instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (ROSE), Zakończenie budowy planowane jest na koniec listopada 2010 r. Jest to instalacja produkcyjna która zakończy realizację Programu 10+.

– Jeszcze nie minął rok od rozpoczęcia pierwszych prac ziemnych, a na placu budowy instalacji ROSE widać już zamontowane wszystkie konstrukcje stalowe. Stan zaawansowania prac wyniósł na początku marca 61%. Rozpoczęliśmy również montaż aparatów i rurociagów. – powiedział Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii w Grupie LOTOS S.A.

9 marca nastąpiło podniesienie i montaż separatora asfaltu C1, który jest najważniejszym urządzeniem instalacji ROSE. Aparat ważący 165 t nie należy do olbrzymów w porównaniu do urządzeń instalacji łagodnego hydrokrakingu (MHC), których waga przekraczała tysiąc ton, a które były montowane latem 2009 r.

Obecnie na placu budowy pracuje ok. 150 osób z polskich firm Przembud i Pol Aqua, choć w letnim szczycie prac zatrudnienie wzrośnie do 500 osób.

ROSE

Planowana w ramach Programu 10+ rozbudowa rafinerii w Gdańsku zakłada m.in. zwiększenie przerobu pozostałości z destylacji ropy naftowej. Będzie to możliwe po wybudowaniu instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego. Zaprojektowała ją firma inżynierska KBR z Houston w USA, nominowana przez M.W. Kellogg (licencjodawca), w oparciu o własną technologię o nazwie ROSE (Residuum Oil Supercritical Extraction).

Projektowana instalacja ROSE służy do rozdzielenia pozostałości próżniowej po przerobie ropy naftowej na frakcję lżejszą – olej DAO (De-Asphalted Oil) oraz frakcję cięższą – komponent asfaltowy. Olej DAO będzie wsadem dla nowej instalacji łagodnego hydrokrakingu (MHC), której podstawowym produktem będą komponenty paliwowe: głównie olej napędowy i, w mniejszej ilości, benzyna surowa. Komponent asfaltowy ma służyć głównie do produkcji asfaltów.

– Badania przeprowadzone w Houston potwierdziły, że instalacja ROSE w Gdańsku, w konfiguracji z instalacją hydrokrakingu, zapewni uzyskanie z każdej baryłki przerabianej ropy większej ilości produktów lekkich, a więc dających wyższe marże – powiedział Wojciech Sieniawski, dyrektor biura budowy instalacji podstawowych Programu 10+.

Warto przypomnieć, że już 2 lata temu, z pomorskiej rafinerii Grupy LOTOS do centrum badawczego KBR w Teksasie, wysłano pojemniki z ekstraktami, olejami oraz pozostałością po destylacji próżniowej ropy naftowej, z wykorzystaniem których amerykańscy inżynierowie przeprowadzali testy pilotowe.

Technologia ROSE pozwoli na efektywne optymalizowanie przerobu pozostałości z ropy: produkcję ciężkiego oleju DAO oraz produkcję asfaltów lub oleju opałowego, zależnie od aktualnych potrzeb rynkowych. Dotychczasowa współpraca z M. W. Kellogg i KBR jest kontynuacją zobowiązań amerykańskich firm podjętych w 2005 r. w ramach Umowy Offsetowej związanej z zakupem przez Polskę samolotów F-16.

W ramach realizowanego w gdańskiej rafinerii Programu 10+ powstaje szereg nowych instalacji, które po ich uruchomieniu pozwolą na zwiększenie nominalnych zdolności przerobu ropy naftowej o 75%, czyli z poziomu 6 mln t do 10,5 mln t rocznie. Po rozbudowie, konfiguracja gdańskiej rafinerii będzie oparta na zaawansowanych technologiach, zapewniających wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujących wpływ rafinerii na środowisko. Program 10+ realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami inżynieryjnymi, takimi jak: Shell, Technip, Fluor czy Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających wymagania jakościowe obowiązujące w UE. Ostatnie dwie instalacje budowane w ramach Programu 10+, w tym właśnie ROSE, zostaną uruchomione późną jesienią tego roku.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl