Na terenie gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS trwa budowa instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (ROSE). Planowe zakończenie budowy instalacji ROSE w listopadzie 2010 r. będzie równoznaczne z zakończeniem prac realizacyjnych całego Programu 10+ – największej inwestycji przemysłu naftowego w Europie.
Na terenie gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS trwa budowa instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (ROSE). Planowe zakończenie budowy instalacji ROSE w listopadzie 2010 r. będzie równoznaczne z zakończeniem prac realizacyjnych całego Programu 10+ – największej inwestycji przemysłu naftowego w Europie.
– Trzy miesiące przed planowanym zakończeniem budowy instalacji ROSE, zgodnie z planem, zrealizowano ponad 86% prac projektowo-budowlanych. Na placu budowy widać już zamontowane wszystkie konstrukcje stalowe. Zakończył się również trwający od marca br. montaż głównych urządzeń, czyli pomp, wymienników i aparatów. – powiedział Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii w Grupie LOTOS S.A.
Obecnie na placu budowy w letnim szczycie pracuje ok. 500 osób, z polskich firm Przembud, Mostostal Pomorze, Pol-Aqua i Energoaparatura. Od rozpoczęcia prac budowlanych na instalacji ROSE przepracowano ponad 0,5 mln roboczogodzin.
Zakończone zostały prace branży budowlanej. Ku końcowi zbliża się montaż rurociągów przesyłowych o dużych średnicach, trwają prace izolacyjne oraz montaż zabezpieczeń ogniochronnych. Rozpoczęły się próby ciśnieniowe rurociągów oraz płukanie układów. Zakończono montaż wyposażenia stacji elektrycznej oraz budynku systemu sterowania. Układane są kable oraz montowane inne elementy elektryki i automatyki.
ROSE
Planowana w ramach Programu 10+ rozbudowa rafinerii w Gdańsku zakłada m.in. zwiększenie przerobu pozostałości z destylacji ropy naftowej. Będzie to możliwe po wybudowaniu instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (ang. SDA). Zaprojektowała ją firma inżynierska KBR z Houston w USA, nominowana przez M.W. Kellogg (licencjodawca), w oparciu o własną technologię o nazwie ROSE (Residuum Oil Supercritical Extraction).
Instalacja ROSE służy do rozdzielenia pozostałości próżniowej po przerobie ropy naftowej na frakcję lżejszą – olej DAO (De-Asphalted Oil) oraz frakcję cięższą – komponent asfaltowy. Olej DAO będzie wsadem dla nowej instalacji łagodnego hydrokrakingu (MHC), której podstawowym produktem będą komponenty paliwowe: głównie olej napędowy i, w mniejszej ilości, benzyna surowa. Komponent asfaltowy ma służyć głównie do produkcji asfaltów.
– Badania przeprowadzone w Houston (USA) potwierdziły, że instalacja ROSE w Gdańsku, w konfiguracji z instalacją hydrokrakingu, zapewni uzyskanie z każdej baryłki przerabianej ropy większej ilości produktów lekkich, a więc dających wyższe marże – powiedział Wojciech Sieniawski, dyrektor biura budowy instalacji podstawowych Programu 10+ Grupy LOTOS.
Technologia ROSE pozwoli na optymalizowanie przerobu pozostałości z ropy: produkcję ciężkiego oleju DAO oraz produkcję asfaltów lub oleju opałowego, w zależności od aktualnych potrzeb rynkowych.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i LOTOS Petrobaltic (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec marca 2010 r. wyniosło 4985 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOSU w I kwartale tego roku przekroczyły 3,9 mld zł.
W ramach realizowanego w gdańskiej rafinerii Programu 10+ powstaje szereg nowych instalacji, które po ich uruchomieniu pozwolą na zwiększenie nominalnych zdolności przerobu ropy naftowej o 75%, czyli z poziomu 6 mln t do 10,5 mln t rocznie. Po rozbudowie, konfiguracja gdańskiej rafinerii będzie oparta na zaawansowanych technologiach, zapewniających wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujących wpływ rafinerii na środowisko. Program 10+ realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami inżynieryjnymi, takimi jak: Shell, Chevron, Technip, Fluor czy Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających wymagania jakościowe obowiązujące w UE.
Dzięki efektywnej realizacji Programu 10+ przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wzrośnie w tym roku już do 7-8 mln ton. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w miesiącach styczeń-luty 2010 r. do 32%. To o 3,7 punkty procentowe więcej w porównaniu z końcem 2009 r. Poprzez spółki LOTOS Petrobaltic i LOTOS Norge koncern obecny jest również na polskim i norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze złóż ropy naftowej.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl