logo

Komunikaty

Po raz kolejny gdańskimi scenami muzycznymi rządziła młodość. Koncertem finałowym z udziałem Orkiestry Akademii Muzycznej i młodych solistów zakończył się na Ołowiance w niedzielę, 22 kwietnia 9. Festiwal “Gdańska Wiosna“.

Występom towarzyszyło wiele emocji. Zwłaszcza w sobotę podczas Konkursu Skrzypcowego Lotos Classic Prize na najciekawsze wykonanie koncertu skrzypcowego Mozarta. Zadanie, które organizatorzy postawili przed młodymi wykonawcami, było niezwykle trudne. Oceniani byli, jak z góry zakładała komisja, złożona pół na pół z fachowego jury i z zebranej w Operze Bałtyckiej publiczności, za najciekawsze, czyli - jak rozumiem - oryginalne i nowatorskie wykonanie koncertu.Pytanie, jak pogodzić klasyczną formę z odkrywczym i twórczym podejściem do tej muzyki, jest trudne nawet dla największych uznanych wirtuozów. Ale u kogo szukać odpowiedzi, jak nie u młodych, otwartych i spontanicznych twórców. Najlepiej z tym zadaniem poradziła sobie francuska skrzypaczka Solenne Paidassi. Jej wykonanie było wyjątkowo dojrzałe, jednak niepozbawione młodzieńczej ekspresji, bez której muzyka Mozarta nie miałaby tego swoistego blasku. Wykonawcom towarzyszyła Orkiestra Hanseatica, także złożona z młodych artystów - może właśnie dzięki temu można było odczuć specyficzną nić porozumienia między solistami a zespołem.

W niedzielę usłyszeliśmy dwa ciekawe koncerty. Najpierw przegląd sonat skrzypcowych w renomowanej obsadzie: na skrzypcach zagrała Agata Szymczewska, a na fortepianie Igor Levit. Wykonali oni sonaty Beethovena, Schuberta i Debussy’ego, udowadniając publiczności, że równie dobrze czują się w muzyce klasycyzmu, jak romantycznej i impresjonistycznej. Był to koncert na bardzo dobrym poziomie, wykonawcy popisali się emocjonalną i pewną technicznie grą. Jednocześnie poznaliśmy inne oblicze naszej zwyciężczyni słynnego konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu - kameralistyka również jest jej dobrą stroną.

Na wieczornym, finałowym koncercie orkiestrze akademickiej także towarzyszyli młodzi soliści. W “Krainach snu na trio fortepianowe i orkiestrę“ Thüringa Brama, który jednocześnie dyrygował na tym koncercie, z Orkiestrą Akademii Muzycznej zagrało “Darius Piano Trio“, złożone z absolwentów i studentów naszej akademii, w składzie: Sławomir Wilk - fortepian, Wiktor Jasman -wiolonczela i Dariusz Prystasz - skrzypce. W Koncercie fortepianowym nr 3 op. 26 Sergiusza Prokofiewa partię fortepianu grał Igor Levit, który po popołudniowej kameralnej prezentacji zabłyszczał wieczorem jako solowa gwiazda. Trudno wyobrazić sobie lepsze zakończenie festiwalu promującego młodość. Zarówno poziom koncertów, jak i rozmach imprezy, dobór repertuaru, a zwłaszcza jej przesłanie, zasługują na aplauz.