
Grunty będące w wieczystym użytkowaniu spółek Lotos Jasło i Lotos Park Technologiczny znalazły się w składzie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Strefa utworzona w Jaśle to niewiele ponad 10 hektarów. Decyzja w tej sprawie podjęta przez rząd weszła w życie na początku grudnia br.
Załatwianie formalności trwało 8 miesięcy, a procedury były dosyć trudne. W pierwszym etapie część Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej utworzonej w Jaśle prawdopodobnie zostanie wykorzystana w związku z projektem spółki Lotos Asfalt. Projekt zakłada budowę fabryki pap, wartej około 32 mln zł. Zatrudnienie w zakładzie powinno znaleźć 105 osób. - To ważna decyzja, która dobrze rokuje dla przyszłego rozwoju naszej spółki - nie kryje zadowolenia Zdzisław Nisztor, prezes Lotosu Jasło. - Likwidacja ulgi podatkowej na produkcję paliw z udziałem komponentu z odpadowych tworzyw sztucznych sprawiła, że zbudowana w Jaślenakładem kilkunastu milionów złotych instalacja obróbki termicznej odpadowych tworzyw sztucznych od stycznia tego roku nie pracuje. Musieliśmy zmienić strategię profilu działalności naszego zakładu, która teraz zaczyna przynosić pozytywne efekty.
Prezes Zdzisław Nisztor jest przekonany, że to dopiero początek dobrych informacji związanych z inwestycjami w spółce Lotos Jasło. Grunty, które weszły do strefy są ogrodzone, z pełną infrastrukturą i przygotowane do inwestowania. - Dziesięć hektarów daje szanse na zagospodarowanie tego terenu i przyciągnięcie dodatkowych inwestorów. Na 10 hektarach można wybudować kilka fabryk - podkreśla prezes Lotosu Jasło.
Pod koniec października br. Lotos Jasło zawarło umowę z austriacką firmą Artec Maschinenbau GesmbH na dostawę linii do regranulacji odpadowych tworzyw poliolefinowych. - W połowie listopada zawarliśmy z kolei umowę z polską firmą FHUP „Meloplastik“ na dostawę linii do mielenia, mycia i suszenia odpadów poliolefinowych - mówi Jerzy Franek, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. restrukturyzacji i rozwoju Lotos Jasło. - Łączna wartość tych kontraktów to około 3,8 mln złotych.
Obie linie technologiczne są ze sobą integralnie związane i stanowią kompletną instalację przeznaczoną do mycia, mielenia i granulowania odpadowych tworzyw poliolefinowych, o zdolności przerobowej około 4,5 tysiąca ton rocznie. Zostaną uruchomione w kwietniu przyszłego roku.
W ramach budowania silnej pozycji rynkowej na południu Polski Grupa Lotos w latach 2004 - 2007 wsparła restrukturyzację w spółce Lotos Jasło i jej spółkach zależnych. - Spółki Lotos Asfalt, Lotos Parafiny,Lotos Oil są na rynku polskim liderami w swoich branżach. Istotne znaczenie ma tutaj rozwój ich zasobów produkcyjnych w Jaśle. Dla przykładu moce produkcyjne spółki Lotos Asfalt wzrosły z 40 tysięcy ton w 2005 roku do 130 tysięcy ton w roku bieżącym - podkreśla Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos SA z Gdańska. - Przebudowa i unowocześnienie jasielskiego zakładu Lotos Asfalt umożliwiło osiągnięcie ponadtrzykrotnego wzrostu wydajności produkcyjnej asfaltów drogowych przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążeń środowiska. Wysokiej jakości asfalty z Jasła trafiają do odbiorców z Polski południowej oraz na eksport do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Austrii oraz Niemiec. Natomiast Lotos Oil w swoich zakładach w Jaśle i Czechowicach wytwarza dziś 50 procent łącznej produkcji olejów i smarów. Fabryki w Jaśle i Czechowicach dostarczają rynkowi specjalistyczne oleje i smary przemysłowe, wykorzystywane w energetyce, górnictwie, przemyśle naftowym czy budownictwie. Grupa Lotos od 2005 r. zainwestowała w Jaśle niemal 54 mln zł. W ramach prowadzonego procesu konsolidacji i rozwoju do spółek grupy kapitałowej Lotos przeszło już 365 osób.
Początek obecnego Lotosu Jasło dała w 1888 r. destylarnia „Jasło - Zakłady Przemysłowo-Naftowe Gartenberg et Schreyer“. Firma rozwijała się dzięki odkryciu nowych złóż ropy naftowej w okolicach Jasła w latach 30. XX wieku. W drugim półroczu 1937 r. rafineria w Jaśle wyprodukowała 24 tys. ton produktów naftowych. Po odbudowie ze zniszczeń wojennych i rozbudowie w latach 50. minionego stulecia, w Jaśle wytwarzano przede wszystkim dodatki uszlachetniające do olejów smarowych. W 1975 r. firma połączyła się z rafineriami w Gorlicach i Jedliczu, a od 1981 r. znów działała samodzielnie. 3 lutego 2005 r. Grupa Lotos SA kupiła od Nafty Polskiej SA 80,01 proc. ówczesnej Rafinerii Jasło SA. W styczniu 2006 r. rafineria przyjęła nazwę Lotos Jasło.