
Maksymalnie 48 godzin. Tyle zajmuje spółce Lotos Kolej dostarczenie komponentów do produkcji paliw z Rotterdamu do rafinerii Grupy Lotos S.A. w Gdańsku. Statek dla porównania pokonuje ten dystans w 4 dni, a w czasie jesienno-zimowych sztormów jeszcze dłużej.
Lotos Kolej, wchodząca w skład grupy kapitałowej Lotos w sierpniu 2007 r. uruchomiła dostawy z Holandii eteru, wykorzystywanego przez gdańską rafinerię do produkcji benzyn bezołowiowych.
- W tym roku rozpoczniemy również dostawy koleją komponentu ETBE, służącego do produkcji biopaliw, który do Gdańska w ciągu maksymalnie dwóch dni trafi z Hamburga – mówi Henryk Gruca, prezes spółki Lotos Kolej.
Realizację przewozów zagranicznych we współpracy z przewoźnikami z innych krajów Lotos Kolej rozpoczęła w kwietniu 2007 r. Dzięki niej do Rumunii i na Słowację trafiają produkowane w gdańskiej rafinerii asfalty, gacze parafinowe transportowane są do odbiorców węgierskich natomiast spółka LOTOS Gaz otrzymuje gaz propan butan prosto z Niemiec.
W latach 2008-2009 Lotos Kolej planuje przeprowadzić szereg inwestycji związanych m.in. z elektryfikacją toru szlakowego prowadzącego do pobliskiej stacji PKP Gdańsk Olszynka, rozbudową lokomotywowni oraz dobudowaniem 2 torów na bocznicy. Usprawni to w dużym stopniu logistykę kolejową LOTOSU przyspieszając proces realizacji dostaw komponentów oraz eksport gotowych produktów ropopochodnych.
Działalność spółki LOTOS Kolej wpisuje się bezpośrednio w założenia Programu Wzrostu Wartości grupy kapitałowej Lotos, którego realizację zaplanowano na lata 2008-2010. W ramach programu koncern zakłada m.in. obniżenie kosztów logistyki o 11 mln zł.
5 lat minęło
- W styczniu 2003 r. Lotos Kolej zatrudniała 78 osób, a jej udział w rynku przewozów towarów ogółem wynosił zaledwie 0,01% - podsumowuje prezes Gruca. – Na koniec ubiegłego roku spółka zatrudniała już 345 pracowników, a jej udział w rynku krajowym wzrósł do poziomu ok. 3%.
Na przestrzeni ostatnich pięciu lat przychody ze sprzedaży Lotos Kolei wzrosły z ok. 23,5 mln zł w 2003 r. do ponad 325 mln zł w 2007 r. Zysk netto wzrósł w w/w latach z niecałych 625 tys. zł do około 16 mln zł.
Liczba przewozów wykonywanych przez LOTOS Kolej wzrosła w latach 2003-2007 ponad 20-krotnie. Plany spółki na 2008 r. zakładają ilość przewozów jeszcze większą niż w ubr., bo sięgającą ponad 5 mln ton.