
Lotos Kolej, firma zależna Lotosu, zajmująca się głównie przewozami paliw, asfaltów, olejów i innych produktów ropopochodnych, chce w tym roku zwiększyć masę transportowanych towarów o około 40 proc. – Plany na ten rok zakładają wzrost do około 5 milionów ton – mówi Henryk Gruca, prezes kolejowej spółki.
Dorealizacji tego celu ma się przyczynić przede wszystkim program 10+ Grupy Lotos, polegający na zwiększeniu przerobu ropy z 6 do 10,5 mln ton rocznie.
Dziś spółka matka i zależne od niej podmioty zapewniają kolejowej firmie ponad 90-proc. przychodów. Lotos Kolej chce w tym roku wydać na inwestycje 6 mln zł (w 2007 r. jej nakłady wyniosły tylko 3,5 mln zł). Za te pieniądze spółka zamierza m.in. zelektryfikować szlak kolejowy do bocznicy zakładowej w Gdańsku, wybudować lokomotywownię oraz dwa dodatkowe tory.
Mimo że zarząd nie przewidział inwestycji w tabor, to – zgodnie z polityką firmy – chce wydzierżawić nowe lokomotywy i wagony. Spółka nie ujawnia, ile lokomotyw i wagonów zostanie włączonych do jej działalności. Ubiegły rok Lotos Kolej zamknęła około 290 mln zł przychodów i 16 mln zł zysku netto. W 2006 r. było to odpowiednio 142 mln zł i prawie 13 mln zł. Podwojenie to w dużej mierze efekt przejęcia z początkiem 2007 r. całości rozliczeń z kontrahentami zaangażowanymi w realizację logistyki kolejowej Grupy Lotos oraz zwiększenia do ponad 3,5 mln ton łącznej masy przewożonych towarów. W efekcie udział spółki w kolejowych przewozach towarów w Polsce wzrósł z około 2 proc. w 2006 r. do ponad 3 proc. w ubiegłym roku.
W kwietniu 2007 r. Lotos Kolej rozpoczął działalność na rynkach zagranicznych we współpracy z lokalnymi partnerami. Dzięki temu do Rumunii i na Słowację trafiają produkowane w gdańskiej rafinerii asfalty, na Węgry gacze parafinowe, a do Polski z Niemiec gaz propan butan, który importuje Lotos Gaz. Przewozy zagraniczne wubiegłym roku stanowiły tylko 1 proc. ogólnych przewozów realizowanych przez spółkę. Zarząd spodziewa się jednak, że będą systematycznie rosły. Dużą dynamikę wzrostu powinny też mieć przewozy asfaltów oraz paliw płynnych.