logo

W rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku zakończono montaż 80metrowego komina technologicznego. To kolejny ważny element programu rozbudowy tego zakładu.

Komunikaty
W rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku zakończono montaż 80metrowego komina technologicznego. To kolejny ważny element programu rozbudowy tego zakładu.

Komin ma obsługiwać nowe instalacje Kompleksu Aminowo-Siarkowego, również powstającego w ramach Programu 10+ (tak brzmi robocza nazwa rozbudowy gdańskiej rafinerii).

 - Operację montażu komina rozpoczęliśmy już na początku września -mówi Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii w Grupie LOTOS. -Było to skomplikowane zadanie, komin jest jak do tej pory najwyższą już wykonaną budowlą Programu 10+. Tym większa satysfakcja całego zespołu realizującego zadanie, że cała operacja przebiegła bezpiecznie, bez przeszkód i zgodnie z harmonogramem. 

Komin instalacji KAS zbudowano z czterech części wykonanych przez duńską firmę Steelcon. Stanął on niedaleko zakładu hydrokrakingu, który od 2000r. wytwarza wysokiej jakości komponenty oleju napędowego.     

Jesienią ubiegłego roku Grupa LOTOS przekazała generalnemu wykonawcy - włoskiej firmie Technip KTI - plac budowy pod instalacje KAS. Należą do nich instalacja odzysku siarkowodoru, striper wód kwaśnych, instalacja odzysku siarki oraz oczyszczania gazów resztkowych. 

Wcześniej, pod koniec sierpnia zespół inżynierów LOTOSU zakończył montaż ważącego 713 ton i wysokiego na 44m reaktora instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego, najbardziej zaawansowanej realizacyjnie inwestycji Programu 10+. Z jeszcze większymi ciężarami inżynierowie zmagać się będą wmaju 2009 r., kiedy to rozpocznie się instalacja czterech reaktorów kompleksu hydrokrakingu. Najcięższy z nich ważył będzie aż 1300 ton. 

Program 10+ to jeden z największych w Polsce projektów budowlanych w przemyśle. W praktyce polega na wzniesieniu obok istniejącego zakładu całkowicie nowej, drugiej rafinerii. Wybudowane dzięki Programowi 10+ instalacje pozwolą na zwiększenie nie tylko wielkości, ale i głębokości (tzw. konwersji) przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Tym samym możliwe będzie zwiększenie produkcji asfaltów czy smarów. Produkcja oleju napędowego wzrośnie o 3 mln ton rocznie, benzyny o milion ton rocznie, a produktów ciężkich, m.in. takich jak asfalt, o 500 tys. ton rocznie.