
Motywem przewodnim tegorocznego spotkania firm przestrzegających zasad społecznej odpowiedzialności było zrównoważone zarządzanie personelem i zasobami naturalnymi. Raporty Społeczne 2008 to druga edycja konkursu na najlepiej sporządzony raport dotyczący społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. Organizatorami konkursu byli Pricewaterhouse Coopers, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i CSR Consulting.
Motywem przewodnim tegorocznego spotkania firm przestrzegających zasad społecznej odpowiedzialności było zrównoważone zarządzanie personelem i zasobami naturalnymi. Raporty Społeczne 2008 to druga edycja konkursu na najlepiej sporządzony raport dotyczący społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. Organizatorami konkursu byli Pricewaterhouse Coopers, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i CSR Consulting.
Laur dla Lotosu
W konkursie wzięło udział 11 przedsiębiorstw działających na rynku polskim, które zgłosiły 14 raportów ze swojej działalności społecznej. Dokumenty oceniło jury złożone z ekspertów ekonomii, ochrony środowiska, spraw społecznych i społecznej odpowiedzialności biznesu.
Główną nagrodę za najlepiej sporządzony raport z zakresu odpowiedzialności społecznej otrzymała spółka paliwowa Lotos. Jury przyznało wyróżnienie bankowi Millennium. Zdaniem interesariuszy przedsiębiorstw, którzy mieli dostęp do konkursowych raportów przez internet, najlepsze raporty społeczne zgłosiły: Kompania Piwowarska i PKN Orlen.
- Naszym celem było zwrócenie uwagi opinii publicznej na znaczenie działalności firm w obszarze odpowiedzialności społecznej i raportowanie tej aktywności, a także wskazanie dobrych praktyk w tym zakresie -mówi Mirella Panek-Owsiańska, prezes FOB.
- W ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania firm strategicznym podejściem do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce, a raportowanie tej aktywności jest jej istotnym elementem - zauważa prof. Witold Orłowski, ekonomista, członek jury.
Liczba firm w Polsce raportujących swoją odpowiedzialność społeczną jest, jego zdaniem, nieznaczna. Są jednak podstawy, by sądzić, że z roku na rok ten krąg przedsiębiorstw będzie się zwiększał.
Zrównoważony rozwój
Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się w trakcie dwudniowej konferencji Zrównoważony rozwój - targi dobrych praktyk CRS. Podczas spotkania skupiono się na następujących tematach: zrównoważone zarządzanie personelem i zasobami naturalnymi oraz odpowiedzialny marketing.
- Badania pokazują, że 2/3 światowych zasobów naturalnych ulega zniszczeniu i jest eksploatowane w sposób niezrównoważony - mówi Mirella Panek-Owsińska.
Dla firm odpowiedzialnych społecznie najważniejsze jest, by nie uczestniczyć w tym procesie. Na konferencji przedstawiono raport Świadomość ekologiczna internautów sporządzony na podstawie wrześniowych badań przeprowadzonych przez firmę Gemius. Z raportu wynika, że znaczna część polskich internautów martwi się stanem środowiska naturalnego i ma świadomość wpływu człowieka i firm na stan środowiska.