logo

Komunikaty

Już po raz drugi wybieramy Top Produkt, czyli pomorską markę, która jest naszą wizytówką. W ubiegłym roku najlepszym pomorskim produktem okazał się Jarmark św. Dominika. Impreza ma już 745 lat i co roku ściąga do Gdańska tysiące turystów.

Najdroższą marką świata według Irterbrand Business Week jest Coca-Cola (68,9 mld USD). Na taką markę chyba raczej nie mamy szans, ale... Pomorskie firmy, a właściwie ich produkty znalazły się w rankingu najdroższych polskich marek ogólnopolskiego dziennika "Rzeczpospolita", firmy doradczej Ernst & Young i AC Nielsen. Wśród najlepszych i najdroższych marek na 19 pozycji znalazły się produkty Grupy Lotos SA, czyli gdańskiej rafinerii (wartość marki oszacowano na 51,25 mln euro). Na 36 miejscu ulokowała się marka Reserved, czyli odzież gdańskiej firmy LPP (wartość marki oszacowano na 29,1 mln euro).Tylko dwa. Czy to nie za mało?

- Jestem przekonany że nie mamy się czego wstydzić - powiedział - Jan Kozłowski, marszałek województwa. - Lista nominowanych produktów to zaledwie wierzchołek góry lodowej. W regionie mamy wiele prężnych firm, które stworzyły znane marki i radzą sobie nie tylko lokalnie, nie tylko na rynku krajowym, ale także odnoszą sukcesy na innych rynkach.

- Nie ma chyba takiej marki produktu, poza Lotosem, która byłaby kojarzona wyraźnie z Pomorzem – twierdzi Piotr Dominiak, ekonomista z Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. - Za to jest sporo innych firm oferujących znane i wysokiej jakości wyroby. Pokazuje to zresztą lista produktów, które biorą udział w tym plebiscycie. Myślę jednak, że gdyby spytać kogoś spoza regionu, czy te nazwy kojarzą się z Pomorzem, to nie sadzę, żeby. padło wiele twierdzących odpowiedzi. Ale brak regionalnej tożsamości wyrobu może utrudniać ekspansję firmom, które zainteresowane są głównie lokalnym rynkiem. Firmom mającym znacznie szersze ambicje być może takie kojarzenie z Pomorzem nie jest nawet potrzebne. Dla nich kładzenie nacisku na pochodzenie regionalne nie ma większego znaczenia. Natomiast pochodzenie markowych produktów ma istotne znaczenie dla regionu i jego mieszkańców.

Nasz plebiscyt ma na celu pokazanie że nie jesteśmy jedynie regionem z dźwigiem portowym w tle. Nasi przedsiębiorcy mają wiele do zaaferowania. Najlepszy produkt wybiorą Czytelnicy Dziennika, wystarczy tylko wytypować, wypełnić kupon zamieszczony obok i przysłać do naszej redakcji. Plebiscyt po trwa do 22 kwietnia, do godziny 12. Kupony będą zamieszczane w każdy poniedziałek, środę i piątek. Swój głos można także oddać poprzez Internet, w serwisie naszemiasto.pl. Wyniki poznamy 27 kwietnia.