
Komunikaty
Grupa Lotos kupi za 278,5 mln zł wszystkie 39 stacji Esso w Polsce. Udział gdańskiej firmy w sprzedaży detalicznej zwiększy się tym samym do 7,5%. Do końca 2006 roku Lotos chce zwiększyć sieć o niemal 40 kolejnych placówek. Nie wyklucza następnych zakupów.
Lotos podpisał wczoraj z ExxonMobil Poland przedwstępną umowę zakupu całej sieci detalicznej Esso.
Najpierw Esso...
Oprócz 39 stacji koncern nabędzie też 14 działek, przeznaczonych pod budowę nowych placówek. Przejmowane stacje sprzedały w ub.r. łącznie ponad 200 mln 1 paliwa (średnio ok. 5,2 mln l każda). Przeciętna sprzedaż na polskich stacjach to ok. 1,5 mln l, a na stacjach Lotosu - 3-3,5 mln l. - Kupowane placówki zlokalizowane są w najbardziej strategicznych obszarach Polski: Wielkopolsce, na Mazowszu czy też na południu kraju - powiedział prezes Lotosu Paweł Olechnowicz. Jego zdaniem, właśnie doskonała lokalizacja, jakość oraz bardzo dobre wyniki sprzedaży tych placówek uzasadniają ich stosunkowo wysoką cenę (średnio ok. 6,4 mln zł za każdą). Plany Lotosu zakładają, że firma na koniec roku będzie miała sieć liczącą 120 placówek. Tak może się stać, jeśli na części zakupionych działek postawi nowe stacje. Na koniec 2006 roku grupa chce mieć 150 obiektów. W jaki sposób planuje to osiągnąć? - Możliwa jest budowa nowych stacji, jak i ich kupno - stwierdził P. Olechnowicz. Zastrzegł, że jego firma z pewnością nie będzie już zaskakiwać zakupem wielkich sieci.
...potem Slovnaft?
Prezes uchylił się jednak od odpowiedzi, czy Lotos chce kupić liczącą 22 placówki sieć Slovnaftu. Wszystkie stacje słowackiego koncernu w Polsce (poza jedną w Warszawie) zlokalizowane są na południu kraju. To strategiczny region, który - nawet po zakupie sieci Esso - jest przez Lotos stosunkowo najmniej spenetrowany. Zakup placówek Slovnaftu mógłby być zatem dla gdańskiego koncernu bardzo interesujący. Czy Słowacy zechcą sprzedawać swoje stacje? - Nasza strategia na polskim rynku będzie zależeć od tego, jakie nowe plany dla całego regionu Europy Środkowej przyjmie grupa MOL, do której należy Slovnaft - powiedziała PARKIETOWI Kristina Felova, rzeczniczka słowackiego koncernu. Strategia MOL-a ma być ogłoszona w IV kwartale. K. Felova przyznaje jednak, że Slovnaft koncentruje się przede wszystkim na sprzedaży hurtowej (jest drugim co do wielkości importerem paliw do Polski). Detal to margines działalności na naszym rynku. Rzeczniczka odmówiła nam informacji nt. ewentualnych negocjacji dotyczących sprzedaży sieci, w szczególności rozmów z Grupą Lotos. Wczoraj na giełdzie akcje Lotosu zdrożały o 0,3%, do 33,9 zł.