
Grupa Lotos za około dwa miesiące doczeka się długoterminowej strategii rynku detalicznego - ujawnił Paweł Olechnowicz. Udział Grupy Lotos w rynku detalicznym wynosi obecnie 7,5 proc, po sierpniowej umowie kupna za 278,5 mln zł 39 stacji Esso od ExxonMobil Poland. W 2010 r. ma być 12 proc. Program rozwoju zakłada rozbudowę sieci własnych stacji do 150 punktów oraz sieci partnerskich do 250 na koniec 2006 r. Rok później gdańska spółka chce mieć łącznie 500 stacji paliw pod własną marką.
W wyniku przejęcia stacji Esso Grupa Lotos zwiększy liczbę stacji własnych z 74 do 113, a po wybudowaniu stacji paliw na zakupionych w ramach transakcji nieruchomościach - do 127. Na 2006 rok Lotos planuje inwestycje w wysokości 1,25 mld zł, w następnym wyda na ten cel 1,26 mld zł, zaś w 2008 r. 1,19 mld zł. Większość tych kwot przeznaczona będzie na Program Kompleksowego Rozwoju Technicznego (PKRT) oraz na program Prosta (dotyczący rozwoju sprzedaży detalicznej). Łącznie, do końca 2009 r. Grupa Lotos planuje przeznaczyć na inwestycje 5,28 mld zł. Tymczasem prezes Nafty Polskiej Adam Sęk powiedział, że jego firma może sprzedać pakiet akcji Grupy Lotos inwestorowi strategicznemu z dostępem do złóż ropy naftowej w 2007 r. Dodał, że Nafta Polska niezdecydowała jeszcze, jakiej wielkości pakiet akcji Lotosu sprzeda, ale w grę nie wchodzi raczej sprzedaż wszystkich posiadanych akcji gdańskiej rafinerii. Nafta Polska ma obecnie 59.91 proc. głosów na WZA Grupy Lotos.