logo

Komunikaty

O prawie 2,2%, do 56 zł, czyli najwyższego poziomu w historii, wzrósł wczoraj kurs Grupy Lotos. W połowie roku spółka przedstawi strategię rozwoju na kolejne pięć lat.

Szczegóły strategii rozwoju do 2010 r. będą znane dopiero na przełomie czerwca i lipca. - Najpierw muszą ją zaakceptować akcjonariusze na czerwcowym WZA - powiedział Paweł Olechnowicz, prezes Grapy Lotos. Jednak, jak widać, już teraz inwestorzy pozytywnie odnoszą się do działań prowadzonych przez zarząd. - Firma m.in. inwestuje w biopaliwa, rozwija sieć dystrybucyjną. Posiada niewielką, bo 5-proc., ale własną część wydobywczą, co też pozytywnie wpływa na ocenę spółki - powiedział Zbigniew Bętlewski z DM AmerBrokers.

Kierunek: automatyka

Lotos ma teraz 192 tanie stacje w ramach sieci Lotos Diesel Service (LDS). W tym roku zainwestuje 11 mln zł i uruchomi kolejnych 70 nowych automatycznych punktów (koszt jednej to około 150 tys. zł). Spółka chce docelowo posiadać 300 stacji w sieci LDS. W 2005 r. na tych stacjach sprzedano 223 tys. m3 paliw, z czego 93% stanowił olej napędowy.- Rozwój bezobsługowej sieci jest dla nas gwarancją bezpieczeństwa sprzedaży tego co produkujemy, a takie umacnia naszą pozycję rynkową - powiedział Paweł Olechnowicz. Na stacjach LDS paliwo jest tańsze o, 20-30% na litrze. - Paliwa mogą być sprzedawane po niższych cenach, bo niższe są koszty dystrybucji - tłumaczył prezes Lotosu. Z oferty LDS korzystają przede wszystkim firmy transportowo-spedycyjne, zakłady komunikacji miejskiej i międzymiastowej.

Biopaliwa i więcej oleju napędowego

Spółka zainwestuje także 70-75 mln zł w produkcję estrów metylowych. Dzięki tej inwestycji, która rozpocznie się w drugiej połowie 2007 r. w Czechowicach, w przyszłości na rynek trafi ok. 100 tys. ton biokomponentów wykorzystywanych przy produkcji biopaliw. Z kolei w gdańskiej rafinerii powstają nowe instalacje, które od 2009 r. będą produkować dodatkowo rocznie około 1,5 mln ton oleju napędowego. Moce produkcyjne w tym zakresie wzrosną o ponad 100%. Z prognoz przygotowanych przez IEA (International Energy Agency) oraz CMAI (Chemical Market Associates Inc.) wynika, że w Polsce w 2015 r. konsumpcja ON wyniesie ponad 9 mln ton (w 2004 r. - 6,4 mln ton). Natomiast sprzedaż benzyny utrzyma się na dotychczasowym poziomie (w 2004 r. - 4,2 mln ton). Według prognoz przedstawionych przez Lotos, zysk netto za 2005 r. powinien osiągnąć 644 mln zł, przy przychodach ponad 10 mld zł.